søndag den 7. december 2014

7. December - Sirupslagkage


Så kom 7. december som også er 2. søndag i advent. Jeg har fået nogle gamle bagebøger, hvor jeg afprøver nogle af deres opskrifter. Det er altså bare nogle gange lidt svært at bage, efter disse gamle opskrifter, da de ofte mangler præcise mål på ingredienserne, grader på ovnen og bagetid.

Derfor gik det ikke bedre end at den honningkage, som jeg ville bage til dette indlæg, måtte ændres lidt i undervejs. Efter bagning, viste den sig at være tør, og hvad gør man så, når den nu skulle med til weekendes julefrokost, og man iøvrigt ikke var hjemme i eget køkken, så der kunne bages en ny.

Jeg måtte jo bare improviser lidt, så kogte en sukkerlage (vand og sukker) som jeg drislet over de udskåret bunde. Efter at ha ledt i svigermors køkken fandt jeg et glas med appelsin marmelade, som kom imellem to lag. Tilsidst kom der så en cheese cream på toppen, rørt af en neutral flødeost, ½ pakke flormelis, citronskal og saft fra ½ citron. Den kom så over kagen, som så kunne trække et døgn for at få lidt fugt.

MEN jeg deler selvfølgelig ikke opskriften på disse tørre bunde, så istedet får i opskriften på min svigermors sirupslagkage, den ved jeg smager fantastisk hver gang. Min svigermor har dog, lidt som de gamle opskrifter hendes helt egen måde at skrive mål, som kommer i kopper men 1 kop svare ca. til 1½ dl


Siruplagkage

Ingredienser
2 (3 dl) kopper sirup
2 (3 dl)kopper brunt farin¨
2 (3 dl)kopper kærnemælk
125 gram smeltet margarine
6 (6 dl) kopper sukker
2 æg
3 tsk natron
2 tsk kanel
2 tsk kardemomme
2 tsk nellike

Fremgangsmåde
Varm sirup, brunt farin og margarine i en gryde til det er smeltet sammen. Køl det af inden æg rørres i. Alt det tørre blandes sammen og kommes i den flydende masse. Tilsidst røres kærnemælken i. 1/3 af dejen kommes i en smurt lagkageform (eller springform). Dejen bages a 3 omgange, således at der bliver 3 bunde (kan også bages i en springform a en gang og flækkes bagefter) Bundene bages ved 190 grader 15-20 minutter (længere ved en hel kage) Når de bundende er kølet af lægges den sammen med
abrikos, appelsin marmelade eller smørcreme i og på citronglasur på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar