onsdag den 25. marts 2015

Citronmåne - en klassiker


Skulle ha kage med til møde og en af de andre, der skulle med på mødet, havde længe talt om at han havde en opskrift på en lækker citronmåne, så citronmåne blev det. Jeg syntes dog at der manglede lidt smag i opskriften så jeg ændrede lidt i den, så den blev som jeg gerne ville ha.


Citronmåne er jo bare en sandkage smagt til med citron og citronglasur, men den er bare lækker med dens søde/ sure smag. Der er lidt farmor over citronmåne om ikke andet fordi det giver mig en anledning til at bruge min super fine glas citronpresser, som jeg bare elsker, den er så skøn i udformningen. Jeg må konstaterer at kagen faktisk er bedre idag, hvor den har fået lov at stå natten over, glasurer har givet kagen lidt mere fugt end den havde, da den var nybagt.


Citronmåne (26 diam)

Ingredienser

250 gram smør 
250 gram sukker
Vanillekorn fra en stang vanille
5 æg
Citronskal og saft fra en økologisk citron
250 gram hvedemel
3 tsk bagepulver

Glasur
150 gram flormelis
Citronsaft og evt revet citronskal
Gul frugtfarve

Fremgangsmåde

Pisk smør, sukker, vanillekorn og citronskal godt sammen til en luftig masse. Tilsæt æggene et af gangen og pisk godt imellem ( bare rolig, dejen skal nok blive god selvom den evt skiller). Tilsæt citronsaft. Bland mel og bagepulver og rør det i til en ensartet dej. Kom dejen i en springform med 26 diam, formen skal enten smøres eller beklædes med bagepapir.


Kagen bages ved 200 grader, alm. ovn i 30 minutter. Når kagen er kølet lidt af vendes den over på et fad. Glasurer laves ved at rører flormelis sammen med den revet citronskal, citronsaft og lidt gul frugtfarve. Glasurer skal være tyktflydende og tykkelsen kan evt reguleres med mere citronsaft eller lidt vand.

Min citronmåne blev til en fuldmåne, men den kan jo halveres og så kommer den jo til at ligne dem man kender fra tanken.


Rigtig god fornøjelse med at bage denne klassiske lækker bid med vanilleprikker og citrussmag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar