tirsdag den 13. maj 2014

Sommerkage med i børnehaven 🐝


Min yngste søn går i en dejlig børnehave, hvor der hvert forår bliver arrangeret en hygge eftermiddag på deres naturlegeplads. Det er altid rigtig hyggeligt og især fordi vi spiser dejlig kage, som vi forældre tager med. De sidste par år har jeg haft nogle lidt mere børnepyntet kager med, men hold da op hvor har børnene (og de voksne) været snasket. Her kan i se nogle af dem jeg har lavet 😀




I år tænkte jeg at det skulle være noget helt andet, noget der så lidt mere sundt ud (men er det nok ikke). Jeg kastede mig derfor ud i en klassisk sommerkage med frugt. Den består af en sukkerbrødsbund, hvor der er marengs ovenpå, drysset med hakket hasselnødder. Når kagen er kold, kommer der flødeskum/ cremefraiche creme ovenpå og til sidst pyntet af med frisk frugt. Vi blev alligevel lidt fedtet på fingrene i år, hurra for vådservietter.



Sommerkage med frugt (1 bradepande)

Ingredienser 

Nederste bund
250 smør
200 gram sukker
4 æggeblommer
2 dl mælk
150 gram hvedemel
3 tsk bagepulver

Marengsbund
4 æggehvider
300 gram sukker
2 tsk vanillesukker
50 gram hakket hasselnøddekerner

Cremen
1/2 L piskefløde 
500 gram cremefraiche 18%
1-2 tsk vanillesukker  eller vanillekorn fra 1 stang vanille blandet med 3 spsk flormelis

Frisk frugt efter smag og sæson

Fremgangsmåde
Pisk smør og sukker sammen, tilsæt æggeblommer en af gangen. Bland mel og bagepulver sammen og vend i smør blandingen. Kom dejen i en beklædt bradepande. Bages 20 minutter ved 200 grader, alm. ovn. Imens den bager piskes æggehviderne stive, sukker og vanillesukkeret tilsættes og pisket til marengs. Når sukkerbrødsbunden er bagt fin brun kommet marengs ovenpå i et ensartet lag og kom hasselnøddekerner øverst - bages videre i 10-15 minutter til den er sprød og lysebrune. Nu kan kan cremen laves ved at piske piskefløde og vanille sammen. Vend cremefraichen i flødeskummen. Cremen kommes på kagen når den er afkølet og helst lige inden servering. Pynt nu kagen med den friske frugt evt i mønster eller blot lidt tilfældigt.  


Min søns stue hedder humlebi stuen, så det skulle selvfølgelig stå på kagen. Jeg havde en rest sukkerpapir, som jeg klippede til. Teksten og tegningen er lavet med min fødevaretusch og gul pastafarve. 

1 kommentar:

  1. Hej. Til hvor mange mennesker er opskriften? Tak

    SvarSlet