tirsdag den 16. december 2014

16. December - Pebernødder


16. December og idag skal det være nemt men godt :) Det står nemlig på pebernødder, et dejlig nemt og overskueligt projekt, som nemt lige kan hygges med inden aftensmaden skal laves. Her kan alle være med, børn, unge, gamle og erfarne bager, som den uerfaren bager og der er plads til pebernødefortolkninger. Her er mindste manden i gang med at trille.


Når det nu er så nemt så skal opskriften altså også være noget særligt og det er den her. Jeg har overtaget opskriften fra min mor, som har overtaget den fra den dagplejer min lillesøster blev passet ved og hun havde den fra den lokale skoletandpleje som havde den fra hendes oldemor og nu er den her. Elsker når opskrifter går i arv og på kryds og tværs. Det er i øvrigt den først opskrift, som jeg nedskrev i min opskrift bog, da jeg flyttede hjemmefra (for meget lang tid siden).


Oldemors pebernødder (ca. 2 plader)

Ingredienser
125 gram smør
125 gram sukker
1 æg
275 gram mel
1 tsk natron
½ tsk stødt ingefær
½ tsk stødt kanel
1 tsk stødt kardemomme
½ tsk stødt hvid peber

Fremgangsmåde
Sukker og smør røres sammen. Ægget tilsættes. Krydderierne og natron blandes i melet og ældes sammen med sukker blandingen. Dejen rulles ud i finger tykke pølser, som skæres ud i små stykker (de hæver en del) Stykkerne trilles runde, lægges på bageplade og bages ved 200 grader, alm. ovn i 10-12 minutter.


Så er der lækre pebernødder til alle. Rigtig god julebag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar