torsdag den 12. juni 2014

Sommer på flaske


Så har min hyldeblomstsaft trukket 2 døgn og klar til at komme på flasker, så vi har rigtig hygget med hyldeblomstsaftevand til aftensmaden. Jeg har som tidligere beskrevet kommet de brugte hyldeblomstklasser og citronskiver tilbage i spanden og tilsat 1,8 kg sukker og 40 gram citronsyre sammen med 3 liter kogt vand, så nu trækker jeg lige det sidste smag ud.


Jeg har i vente tiden lavet rabarbersaft og vi har allerede drukket den første flaske. Rabarbersaft er en dejlig mild saft og den ser så fin ud med sin lyserøde farve med sorte vanilleprikker i. 


Når saften er siet fra kan rabarberkødet bruges som kompot eller marmelade, dog har den mistet sin fine farve, som nu er i saften. Jeg prøvede at tilføje lidt farve ved hjælp af hybenroser, men det lykkes mig ikke helt, dog gav det en fin parfumeret smag.


Rabarbersaft (ca 8 liter)

Ingredienser
3,5 kg rabarber skåret i skiver
7 liter vand
14 dl sukker
3 vanillestænger

Fremgangsmåde
Del vanillestængerne og kom dem sammen med resten i en gryde. Kog det op i 10 minutter. Si rabarbersaften og hæld den på skoldet/ atamon skyllet flasker. Jeg tilføjer lidt atamon til den saft jeg gerne vil gemme, da jeg ikke har plads i fryseren, til at fryse den ned.


Så nu skulle vi ha rigelig saft, til at slukke tørsten med i løbet af sommeren og til at lave de lækreste vandis af til ungerne. Begge slags saft er gode til drinks og til at lave sirup af, det kan jeg helt klart anbefale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar