søndag den 1. juni 2014

Fødselsdags lækkerier


Endelig kom dagen hvor mellemste manden fylde år, så det fejrede vi i Løveparken. Jeg havde bagt boller til om formiddagen, madbrød og udskåret frugt og grønt til frokost, fødselsdagspimpet kanelkrans og jordbærtærte til eftermiddagskaffen.


Bollerne havde jeg smurt med smør hjemmefra, så var de klar til at stille den værste sult, mens vi så på de første dyr. Jeg havde taget lidt af dejen fra, da jeg lavede kanelkransen, så både boller og kanelkrans består af den samme bolledej. Opskriften ligger her på bloggen under boller.


Som lovet igår kommer her et billede af madbrødet indeni. Det smager rigtig dejligt både varmt og koldt og er derfor ideelt at tage med på udflugter.

Jordbærtærten bestod af mørdejsbund med nøddefyld, frisk creme med hyldeblomstsirup, toppet med blåbær og lækre danske jordbær. Pyntet med citronmelisse, hyldeblomst og tusindfryd. Det er en rigtig sommertærte. Jeg havde bagt bunden igår, lavet cremen idag og kommet den i en beholder, gjort frugten klar og så var det bare og samle tærten inden den skulle spises.

 Jordbærtærte med creme

Mørdejsbund

Ingredienser
300 gram hvedemel
200 gram smør
100 gram flormelis
1 æg

Fremgangsmåde
Kom mel og flormelis sammen og smuldre den sammen med smørret. Saml dejen med ægget og ælt til den er ensartet. Kom dejen i en pose på køl i en times tid. Rul dejen ud på en meldrysset bord og kom den over i tærteformen ( jeg brugte halvdelen af dejen, i min tærte). Kom tærteformen, med dejen i køleskabet, or den skal hvile i 15 minutter, inden den bages. Den kan bages uden nøddefyldet ved 180 grader, varmluft i ca. 20 minutter. Bages den med nøddefyldet, skal den bages ved 160 grader, varmluft i 30-35 minutter.

Nøddefyld

Ingredienser
100 gram marcipan
50 gram sukker
50 gram blødt smør
50 gram finthakket mandler
1 æg

Rør det hele sammen til en ensartet masse. Kom nøddemassen på den ubagte tærtebund og bag den som tidligere beskrevet.

Creme med hyldeblomstsirup

Ingredienser
2 1/2 dl fløde
2 1/2 dl cremefraiche 18%
Hyldeblomstsirup

Fremgangsmåde
Pisk fløden til flødeskum, vend cremefraichen heri. Smag til med hyldeblomstsirup.


Jeg har selv lavet hyldeblomstsirup af hjemmelavet hyldeblomstsaft, sukker og et par tomme vanillestænger. Jeg brugte 1 1/2 dl hyldeblomstsaft og 1 1/2 dl sukker, det koges sammen til sukkeret er opløst. Kom siruppen på glas. Det er super lækkert på skyr, is o.lign.

Jordbærtærten skal nu bare samles med bund, cremen, jordbær og tilsidst lidt spiselig blomster, en lækker sommertærte med en frisk smag uden den bliver for sød.


Vi havde en dejlig dag med hygge, solskin, fødselsdagsgaver og legene børn. Stort tillykke til Simon.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar