tirsdag den 17. juni 2014

Citronsandkage med timian


Jeg skulle lave en kage til et sølvbryllup, hvor manden ikke er så meget til kage og hustruen mest er til det syrlige, så valget faldt på en kage med citron. Jeg kikkede mine elsket bagebøger igennem og i "Kage dage" fra the hummingbird bakey, fandt jeg en super opskrift at tage udgangspunkt i.

Citronsandkage med timian 

Ingredienser
Dej:
200 gram blødt smør
200 gram sukker
2 økologiske citroner, revet skal (gem saften til siruppen)
2 spsk timian evt citrontimian
Vanillekorn fra 1 vanillestang
3 æg
2 spsk cremefraice
200 gram hvedemel
1/4 tsk salt
1 1/2 tsk bagepulver

Sirup:
50 gram sukker
1 økologisk citron, revet skal og saften heraf (samt saften fra citronerne til dejen)


Fremgangsmåde
Pisk smør, sukker, citronskal, vanillekorn og timian til den er lækker luftig. Kom æg i, et af gangen. Kom cremefraichen i. Bland mel, bagepulver og salt sammen og vend det i smør/æggeblandingen. Kom dejen i en smurt og melet form (brødform eller springform 20 cm). Bages i forvarmet ovn ved 170 grader i ca.40 minutter. I mens kagen bager laves siruppen. Kom citronsaft, revet citronskal og sukker  i en lille gryde og kog den sammen. Når kagen er færdig, prikkes overfladen med en kødnål eller lign. og siruppen hældes over den varme kage.


Jeg fordoblede opskriften og bagte to kager, som jeg delte i 3 bunde hver, så jeg ialt havde 6 bunde. Bundene lage jeg sammen med min hjemmelavet lemoncurd og smurte kagen op med svejsisk marengesmørcreme.

Svejsisk marengesmørcreme

Ingredienser
4 pastruseret æggehvider
250 gram sukker
250 gram smør
Lidt vanille ekstrakt

Fremgangsmåde
Æggehvider og sukker piskes sammen i en gryde over lavt blus til sukkeret er opløst. Kom nu den lune masse i en røremaskine og pisk den op i volumen til den er afkølet. Skær smørret i småstykker og pisk den ud i marengsmassen sammen med vanille ekstrakt. Det kan godt tage noget tid før massen samler sig.

Til sidst pyntede jeg kagen af med blomster lavet i fondant og pyntede med sølvpulver og lidt sølvflager. Dejlig frisk kage som jo også kan laves og spises uden lemoncurd og svejtsiskmarengesmørcreme.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar