tirsdag den 10. juni 2014

Hyldeblomstsaft = sommer


Hyldeblomstsaft er noget af det bedste jeg ved og især blandet op med danskvand, det er super lækkert og dejligt friskt. Det er ikke billigt at lave hjemmelavet saft men til gengæld ved man hvad der er i. Jeg laver en del saft af gangen, men man kan jo godt lave mindre portioner. Det tager et par dage før hyldeblomstsaften er drikkeklar med det er helt klart ventetiden værd.


Som grundopskrift tager jeg udgangspunkt i min elsket grønne syltebog - den er rigtig farmor hygge. Jeg har været ude og plukke hyldeblomsterne ved nogle venner, så ingen bilforurening eller sprøjtningen. Jeg plukkede 220 skærme og var fyldt med pollen bagefter og bilen duftede vidunderligt da jeg kørte hjem.


Hyldeblomstsaft (rigtig mange liter)

Ingredienser
220 hyldeblomstskærme
5 kg sukker
5 poser citronsyre/ vinsyre ca. 250 gram
18 økologiske citroner i skiver
10 liter vand

Fremgangsmåde
Kom der hele undtagen vandet i rene, fødevaregodkendte gryder/ spande. Jeg brugte en stor gryde og spand. Kog vandet og hæld det udover de andre ingredienser. Kom låg på gryden / spanden. Når det er kølet lidt af, skal det ind i køleskabet og stå de næste 2 dage. Når saften er klar sies den igennem et vådt klæde og hældes på rengjorte, skoldet og atamon skyllet flasker. Jeg kommer lidt atamon i min saft, så den kan holde men har man plads i fryseren kan den fryses istedet. Jeg kommer de brugte hyldeblomst og citronrester tilbage i spanden og hælder det igen over med kogende vand og citronsyre (dog ikke så meget vand og syre) og kommer det på køl - det giver en tyndere saft men  kan godt give et par liter, som vi så drikker først.


Billeder af den færdige saft må i vente på, da jeg først har stillede den på køl i dag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar