lørdag den 17. maj 2014

Chokoladekage med banan og appelsin


Jeg havde brug for en chokoladekage, der smagte godt igennem af både chokolade og af appelsinen, som ikke blev tør og så skulle den også kunne bruges til cupcakes. Jeg ledte rundt på nettet og fandt en god opskrift på Feminas hjemmeside, jeg ændret lidt rundt i den og endte så med en brugbar opskrift. Jeg skulle bruge den til konfimationskage og blev derfor enig med mig selv om, at afprøve den inden den rigtige konfimationskage skulle bages.

Det blev nogle rigtig fine cupcakes, som hævet godt op. Bunden blev lækker fugtig af banan uden at smagen af banan blev voldsom overvældende. Den minder lidt om en brownies uden at være det. Appelsinsmagen var tydelig og gav en frisk afrunding på chokoladesmagen. Alt dejen kan sagens kommes i springformen og bages til en kage eller bruges til en masse cupcakes alt efter lyst.

Chokoladekage med banan og appelsin ( 1 springform 26 cm og 6 cupcakes)

Ingredienser
3 æg
200 gram farin
100 gram  smør
100 gram mørk chokolade med orangesmag
3 modne bananer
100 gram hvedemel
50 gram kakao
2 tsk bagepulver
Revet skal fra 1 øko appelsin

Fremgangsmåde
Pisk æg, farin og revet appelsinskal grundigt sammen. Smelt chokolade og smør sammen over lav varme evt. vandbad og kom den i æggeblandingen. Mos / blend bananerne og kom det i dejen. Bland mel, kakao og bagepulver og sigt det i dejen. Vend rundt til dejen er uden melklumper. Kom dejen i 6 muffinsforme og resten i en smurt springform.  Cupcakes bages i forvarmet ovn ved 170grader, alm ovn, i 20 minutter og springformen skal ha 40 minutter ialt.



Jeg kom den altid anvendeligt chokoladesmørcreme på toppen af både kagen og cupcakes. Der kommer en god stor portion udad opskriften men husk at det kræver en del creme når den sprøjtes op i rosetter.

Chokoladesmørcreme

Ingredienser
9 dl flormelis
2,5 dl kakao
2 tsk vanillesukker
180 gram blødt smør
1 dl mælk

Fremgangsmåde
Det hele piskes grundigt sammen til en luftig creme. Tilsæt evt mere mælk for den rette konsistens. Så kan den sprøjtes på kagerne.


Til konfirmationen lavede jeg 4 portioner dej og heraf blev der 3 kager (som blev skåret til 6 bunde), 29 store cupcakes og 24 små cupcakes. Jeg lavede dobbelt portion af chokoladesmørcremen som kom oven på alle cupcakes, smurt konfirmationskagen op og rosetter på min prøve kage.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar