mandag den 12. maj 2014

Forsættelse på mors dag ❤️


Udover smørrebrødslagkagen skulle vi da også ha lidt kage. Jeg har lidt rabarber i haven, så det var jo oplagt at lave noget med dem, så valget faldt på rabarber cupcakes, med inspiration fra Mette Blomsterberg. Jeg var lidt tidspresset og skulle forsøge at få børnene i tøj samtidig med jeg kom glasur på mine cupcakes, så finishen blev lidt øv.



Jeg har også gerne ville prøve at lave en klippet kanelkrans, så det måtte jo afprøvet, istedet for de sædvanlige kanelsnegle. Jeg fik dog overdrevet lidt (igen) og lavet dej til 2 kranse og 2 stænger, så der var rigeligt. Jeg ville gerne ha haft lidt mere remoncefyld i, men det er jo en smagssag.



Rabarbercupcakes (15 stk)

Ingredienser
150 gram rabarber
150 gram flormelis
1 vanillestang 
Revet skal fra 1 øko citron
6 æg
200 gram smør ( stuetemp) 
200 gram sukker
150 gram hvedemel
1 tsk bagepulver 
50 gram hakket mandler eller mandelsplitter

Fremgangsmåde
Skær  rabarber i tyndeskive og kom det i en skål med flormelis, revet citronskal. Skrab vanillekorn ud af vanillestangen og gem vanillekorne til dejen, med kom den tomme stang ved rabarberne. Sylt rabarberne 1 times tid.

Pisk smør, sukker og vanillekorn grundigt sammen og kom nu et æg i af gangen og pisk godt indimellem. Vend mel og bagepulver i smør/æggemassen. Pas på ikke at røre/piske dejen for meget efter mel er kommet i - så bliver kagerne gummiagtige. Si rabarberne  (gem saften til glasur) vend rabarber og mandlerne i dejen. Kom dejen i papirsforme - pas på ikke fylde for meget i. Bages ved forvarmet ovn 185 grader, alm ovn, i 15-18 min. 

Lav glasur med rabarbersaften og flormelis, kom glasuren på de kolde cupcakes og pynt evt efter lyst.



Kanelkranse og/ eller stænger (3-4 stk)

Ingredienser 
50 gram gær
150 gram smør
5 dl mælk
1/2 tsk salt
1 dl sukker
1 spsk stødt kardemomme
1 æg 
900 gram hvedemel

Fyld (her ville jeg ha lavet dobbelt)
100 gram smør
1 dl sukker
3 tsk kanel

Pensles med æg

Pyntes med perlesukker og mandelflager

Fremgangsmåde 
Smelt smør sammen med mælken, når den er lillefinger varm smuldres gæren i. Rør ægget i mælkeblandingen. Tilsæt sukker og salt. Bland mel og kardemomme sammen og kom det i mælkeblandingen. Ælt dejen sammen ( jeg brugte min røremaskine) det bliver en lidt blød men smidig dej. Lad den hæve tildækket i 40 minutter. Lav fyldet ved at røre sukker, kanel og smør sammen. Slå nu dejen ned og del den i 3-4 ( jeg delte i 4). Rul hvert stykke dej ud på meldrysset bord (en af gangen) til en rektangel, smør med remoncefyld og rul den sammen, fra langsiden. Ved kranse, formes den til en krans på bagepladen, klem dejen sammen ved samlingen. Klip nu med en saks hver side og så i midten og fold dejsnippen bagover. Sådan fortsætter man hele vejen rundt. Jeg kom nu en udstikker i hulet i midten (så det ikke lukker sammen under hævning). Lav nu resten dejen til kranse eller bare i stænger. Lad kransende/stængerne efterhæver, tildækket i 30 minutter. Pensel nu med sammenpisket æg og pynt af med perlesukker og mandelsplitter. Bages i forvarmet ovn ved 180 grader, varmluft i 15-20 minutter. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar