mandag den 7. april 2014

Havregrynskager med lakrids og tørret tranebær


Skulle på besøg og så bagt de her, ret lækre småkager, til at tage med. Jeg har tidligere blogget om basic opskriften på havregrynskagerne, men her er en udvidet variant, som varmt kan anbefales. De smager skønt af lakrids som lige bliver brudt af de tørret tranebær, som smager lidt sødt/syrligt. De blev lidt anderledes end de plejer, tykkere og med lidt bid i. Nogle af dem blev mere sprøde end andre, alt efter hvor lang tid de fik i ovnen. Kort bagetid = bløde/seje småkager. Længere bagetid = sprøde/hårde småkage. Så bag de efter din smag, eller gør som mig bag lidt blandet ( måske også lidt fordi en enkelt plade blev glemt lidt i ovnen :) ups )

Havregrynskager med lakrids og tørret tranebær (45-50 stk)

Ingredienser
150 gram smeltet smør
250 gram havregryn
2 æg
300 gram sukker
2 spsk hvedemel
1/2 tsk bagepulver
2-3 spsk lakridspulver
2 store håndfulde tørret tranebær

Fremgangsmåde
Tænd ovnen på 200 grader, varmluft. Hæld den smeltet smør over havregrynene. Pisk æg og sukker godt sammen. Bland æggemassen med havregrynmassen. Bland mel, bagepulver og lakridspulver sammen og bland det i. Tilsæt til sidst tranebær og rør så det fordeles jævnt. Fordel dejen i små klatter på bagepladen - 9 stk pr. plade. Bages ca. 10 minutter.


Da jeg lige var kort forbi min mor, pakkede jeg lige en lille smagsprøver til hende også. Det er jo altid dejligt at kunne give en lille sød gave.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar