søndag den 28. september 2014

Bryllupskage - det er så yndigt at følges ad


jeg blev spurt af en kollega om jeg ville lave hendes bryllupskage, og det ville jeg rigtig gerne. Jeg havde set et billede af en kage med perler og ville gerne jeg noget der mindede om den. Jeg lavede lidt om på designet og valgte blandt andet at der skulle være en blomst på toppen. Smagten skulle være frisk og ikke for sød, ingen mørk chokolade og ellers var der frit slag. Jeg valgte derfor at lave kagerne med 3 lyse lagkagebunde, 1 nøddebund, 2 lag med passionsfrugtmousse og et lag hvid chokoladecreme med hyldeblomst. Smurt op med smørcreme smagt til med lime- skal og saft.


Mandelmarengsbund (til alle tre bunde x 2 af portionen)

Ingredienser
150 g mandler
2½ dl flormelis
1 tsk. bagepulver
4 æggehvider
1- 2 dl hasselnødder, groft hakket
Springform (24 cm i diameter)
Smør og hvedemel til formen

Fremgangsmåde
Tænd ovnen på 175°. Smør springformen, og drys den med mel.
Hak mandlerne meget fint i en blender eller foodprocessor. Bland mandler, flormelis og bagepulver i en skål. Pisk æggehviderne helt stive i en anden skål, og vend dem i mandelblandingen sammen med de grofthakket hasselnødder. Hæld mandelmarengsdejen i springformen, og bag den i ovnen i ca. 30 minutter. Tag denud, og lad den køle helt af i formen.

Lagkagebunde (jeg lavede 2 1/2 portion til alle bundene)

Ingredienser
6 æg
200 g sukker
140 gram mel (kan også laves med 100 gram mel/ 40 gram kakao - tirke bunde)
Vanillestang ( korn) 
1 tsk bagepulver

Fremgangsmåde
Pisk æg, sukker og vanillekorn grundigt sammen. Vend mel ( kakao) forsigtigt heri.
Dejen kommes i en springform og bages ved 175 grader ( varmluft ) ca. 15-20 minutter. Kagen afkøles inden den deles i 3 bunde.

Hvid chokoladecreme

Ingredienser
150 gram hvid chokolade
1 vanillestang
1 1/2 dl fløde
8 blade husblas
1/2 dl hyldeblomstsaft 
8 dl fløde

Fremgangsmåde:
Husblas sættes i blød i koldt vand. Hak chokoladen fint. Kog fløde op med vanillekorn og stang og hæld over fløden og rør rundt. Sæt på køl. Pisk fløden blødt. Smelt husblas og tilsæt hyldeblomstsaften. Rør husblasen i chokolademassen og vend i fløden. Klar til at lægge i kagen - jeg kommer dog ofte cremen i pose, så er den nemmere at fordele imellem lagene. Der kan også tilsættes frisk frugt i den hvide chokoladecreme inden den kommes i kagen.



Mango/passionsfrugt mousse med græsk yoghurt (jeg lavede dobbelt portion)

Ingredienser
1 mango
4 passionsfrugter
1 vanillestang
5 dl piskefløde
5 blade husblas 
2 spsk. flormelis - efter smag
1/2 dl færdig juice/smoothies med tropefrugt 
2 dl græsk yoghurt 10%

Fremgangsmåde
Kom husblassen i koldt vand. Kom frugtkødet fra passionsfrugterne i en si, så kernerne separeres fra resten (kernerne smides ud). Skræl og fjerne sten fra mangoen, Blend passionsfrugtsaft, mango og juice/smoothies sammen. Pisk piskefløden sammen med vanillekorn og flormelis. Kom den udblødte husblas sammen med lidt af frugtmassen og smelt det i mikroovnen (eller over vandbad). Kom den smeltet husblas i resten af frugtmassen og rør rundt. Tilsæt yoghurt til frugtmassen og rør rundt. Vend flødeskummet i. Kom moussen i pose og stil den på køl, til den har sat sig lidt i ca. 1-2 timer. Kom nu moussen i mellem bundene. 



Sammenlægningen af kagen 
Jeg lægger kagen sammen med toppen nederst og bunden øverst, så vender jeg kagen, når den har sat sig, så bliver toppen fin lige. Først kom jeg kagepap forneden, så lys bund, et lag mango/passionsfrugtmousse, lys bund, hvid chokoladecreme, lys bund, mango/passionsfrugtmousse og til sidst nøddebund. Så kom kagerne på køl 6-8 timer, så de har sat sig og er klar til opsmøring. inden opsmøring vendes kagerne rundt, så nøddebunden ligger nederst. 

Jeg smurte op med almindelig smørcreme tilsmagt med limeskal og saft. Så kom kagerne på køl igen, så smørcremen satte sig. 





Tilsidst blev kagerne overtrukket med fondant og lagt sammen med træspyd til at understøtte under kagepappet, så kagerne ikke faldt sammen. 



Pæonen på toppen var lavet i god tid, og tager lidt tid at lave. Perlerne er lavet i fondant, tørret, trillet i vodka blandet med dust i forskellige farver, tørret enkeltvis. Jeg syntes ikke der var perlemors effekt nok og derfor penslet jeg dem alle med ekstra perlemor og nogle af de beige med guld. Nogle enkelte perler er trillet i hvid hologramglimmer inden de tørret.



Hele kagen skulle være til 40 personer, men som altid fik jeg lavet alt for meget, hele det nederste lag var tilbage. Det første billede har jeg lånt fra en gæst, hvor kagen står ved festen.



Så kommer der lige lidt billede spam af kagen fra forskellige vinkler :)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar