tirsdag den 9. september 2014

Fødselsdagskage med elefant på toppen


Den anden dag,blev jeg spurt lidt sent om aften, om jeg kunne hjælpe med en kage til dagen efter, til hans svigermors fødselsdag, da hun blev 80 år. Jeg havde i forvejen lovet at lave nogle sponsor cupcakes til børnehaven, så var lidt tidspresset, men syntes jo også det var lidt synd for svigermoren hvis hun ikke skulle ha en kage, så sagde ja til at lave den. Jeg måtte selv bestemme hvilken kage det
skulle være, det eneste var at der skulle være en elefant på kagen, da fødselaren samler på elefanter.
Jeg bestemte mig for at bage en super lækre gulerod/squashskage og så tilsætte rosiner, tranebær, solsikkerkerner og græskarkerner til dejen. Den smager dejligt og er rigtig lækker fugtig og svampet. Jeg bagte to stk mellem bradepander kage, som jeg både lage sammen og pyntede med cheesecreme frosting smagt til med revet citron. Opskriften ligger alleredde på bloggen, men her kommer den igen med de ændringer jeg lavede til denne kage


Gulerod/squashkage (lille bradepande) (jeg lavede 2 til kagen)

Ingredienser
2 1/2 dl olie (smagsneutral)
200 gram sukker
200 gram farin
4 æg
400 gram hvedemel
1/2 tdl salt
1 spsk bagepulver
1 spsk natron
1 tsk kanel ( kan undlades)
2 1/2 dl rosiner og tranebær (kan undlades)
2 dl solsikkerkerner og græskarkerner
1 dl hakket valnødder (dem tilsatte jeg ikke denne gang)
1 liter revet gulerødder og squash, ca halvt af hvert

Cheesecreme frosting (jeg brugte 1 portion til fyld og 11/2 til at pynte med)
200 gram neutral flødeost
500 gram flormelis
Revet citronskal fra 1 øko citron
250 gram smør

Fremgangsmåde
Olie, sukker og farin piskes godt sammen og æg tilsættes et af gangen. De tørre ting blandes sammen og tilsættes. Kom rosiner, valnøddekerner, solsikkerkerner og det revet grønt i og rør dejen godt sammen. Kom dejen i en beklædt bradepande og bages i forvarmet ovn, 180 grader, alm ovn i 1 time. Kagen afkøles inden toppingen kommes på.

Cheesecreme frosting laves ved af røre alle ingredienserne godt sammen, kommes oven på kagen og pynt efter lyst med hakket valnødder og revet citronskal. Kagen skal opbevares på køl men holder sig god et par dage.


Jeg syntes selv det blev en fin kage, trods tidspresset, måske lidt for lyserød til en dame på 80 år, men skidt har alle ikke brug for at være lidt prinsesse engang imellem.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar