onsdag den 10. september 2014

Sponsorkager og cupcake dommer


I lørdags var der sponsordag ned i vores børnehave, så kan man komme ned og deltage i forskellige aktiviteter og de penge som der bliver tjent den dag, går til lidt ekstra legetøj eller lign. til børnehavens børn. Jeg var i den anledning blevet spurt om jeg ville bage en sponsorkage samt være "dommer" i cupcake pyntning, og det ville jeg da gerne. Jeg besluttede mig for at lave et "cupcake billede" på den måde så det flot ud i sin helhed men når så der blev købt en kage, så fik den enkelte en fin kage med sig, som var individuelt pyntet. Jeg bagte en stor portion blåbærmuffin som så blev pyntet med smørcreme smagt til med revet citronskal og lidt appelsinblomstekstrat.


Jeg bagte dobbelt portion og nogle blev bagt i lidt store papforme og resten i almindelig papirsforme. Bager man blot i almindelig papirsforme som bliver der altså en hel del kager ud af bare en portion.
Jeg har brugt opskriften fra Amo bagebog nr. 2 og det er altså en super grunddej også, hvor du blot tilsætter det du har lyst til.


Blåbærmuffins (ca.30-40 alm. muffins) jeg lavede dobbelt portion.

Ingredienser
300 gram sukker
250 gram hvedemel
50 gram smør
3 æg
2 dl mælk
3 tsk bagepulver
Vanillekorn fra 1 stang vanille eller 1 tsk vanillesukker
250 gram blåbær ( eller hvormange man nu vil ha i)

Fremgangsmåde
Pisk æg, sukker og vanillekorn sammen til den er luftig. Bland mel, bagepulver sammen og vend de i æggemassen. Kog mælken og smør op og kom den forsigtig i dejen og vend til den er ensartet. Kom dejen i  muffinsformene ca. halv fyldt. Kom nu blåbær hver form med dej (vend evt blåbærene i lidt mel inden, så falder de ikke så nemt til bunden i dejen). Bages ved alm. ovn 200 grader (varmluft 180 grader) i 15-20 minutter alt efter størrelse. Når de er afkølet kan de spises som de er eller pyntes videre med frosting.

Resten at kagerne pyntede jeg med cheesecreme frosting og lidt pynt jeg havde i overskud og tog med til min søsters fødselsdag. Dem skal i da heller ikke snydes for at se.


Hvad var det nu med det der "dommer" i cupcake pyntning. Jo det var sådan at børnene kunne tilmelde sig cupcake pyntning til sponsordag. De fik udleveret ens kager og så skulle de ellers bare pynte kagerne med deres medbragte pynt. Jeg skal ellers lige sige at der blev givet los med den fineste krymmel, små blomster og pink flamingoer. Helt klar ikke et nemt valg at finde en vinder :) men så måtte der jo vælges efter kagen med mest pynt. Jeg fik også taget et billede af de fine kager så de fik pyntet. Vinderen blev kagen som stå nr. 2 til venstre :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar