fredag den 22. august 2014

Hindbærsnitter som bestikkelse


Jeg havde brug for lidt hjælp til min bil og så var der jo ikke andet for ens at bage nogle hindbærsnitter, som bestikkelse. Mørdejen til hindbærsnitterne er den samme, som til pæretærten med karamel, men skriver den lige igen. Min mindste søn hjalp med at pynte med krymmel, et rigtig hygge projekt.

Hindbærsnitter

Ingredienser (mørdej)

300 gram hvedemel
200 gram smør
100 gram flormelis
1 vanillestang
1 æg

Ingredienser (fyld samt glasur)

1 glas hindbærmarmelade (jeg brugte hjemmelavet som var ekstra tykt)
Ca. 700 gram flormelis
Vand
Pynt (krymmel, frysetørret hindbær)

Fremgangsmåde
Smuldre mel og smør sammen. Skrab vanillekornende ud af vanillestangen og bland med flormelissen og kom det sammen med mel/smør blandingen. Samle dejen med ægget til den er blød og ensartig. Film dejen og kom den i køleskabet 1/2-1 time. Jeg deler dejen i 4 og ruller hver del ud på et meldrysset bagepapir, til en rektangel. Skær kanterne lige/rene og del til sidst dejen i 2 på langs (det bliver til top og bund på hindbærsnitten). På billede er brugt ekstra dej og derfor lavet 4 baner.


Kom evt dejen på køl igen, eller bag den med det samme. Prik dejen med en gaffel inden den bages ved 200 grader, alm. ovn i 7-10 minutter, til den er lysbrun.


Mens bundene stadig er lune kommes hindbærmarmeladen på. Jeg kommer kun marmelade på det der bliver bunden af hindbærsnitten, da min marmelade er ret tyk og derfor kan komme på i et tyk lag, unden at løbe ud, men kom evt på begge sider som skal ligges sammen.


Rør nu en god tyk glasur af flormelis og vand. Kom glasuren på stængerne (de må godt være lune) og fordel det ud til kanden. Drys pynten på inden glasuren tørre. Lad nu glasuren tørre helt inden snitterne skæres i passende størrelser (jeg skære lidt store og lidt små).



Så er der hindbærsnitter til alle mand. Det er en rigtig klassiker, som de fleste godt kan lide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar